Duffey Lake Road to Pemberton - Reisverslag uit Pemberton, Canada van Ilonka Segerius - WaarBenJij.nu Duffey Lake Road to Pemberton - Reisverslag uit Pemberton, Canada van Ilonka Segerius - WaarBenJij.nu

Duffey Lake Road to Pemberton

Blijf op de hoogte en volg Ilonka

04 Oktober 2016 | Canada, Pemberton

Vlak buiten het stille 100 Mile House begint de nieuwe Cariboo Highway, vierbaans, maar ik vraag me af wanneer er hier ooit vier banen nodig zullen zijn.
Het is rustig op de weg en de wildroosters en hekken langs de weg geven me een veilig gevoel ten aanzien van het wildlife wat op de weg kan komen.
Fout... Vlak buiten het dorpje is net een aanrijding met een hert gebeurd. Ik moet er langs en ik zal de details maar niet beschrijven.
Verder gaat het best lekker zo op deze weg, dwars door het prairieachtige gebied. Een enkele heuvel, vooral veel meren en dennenbomen en heel veel soorten grassen. Langs de weg zijn veel oude boerderijen te zien uit de tijd van de gold-rush. In de verte doemen de bergen van de Cariboo Mountains al op. Kaal en schaars bebost.
De afstand naar lower Vancouver is niet zo heel groot meer maar ik wil graag de Duffey Lake Road rijden, een schitterende bergweg, die ik een keer eerder reed.
Even voorbij Clinton neem ik de afslag naar Lillooet, maar kom bedrogen uit. De weg is afgesloten. De verkeersregelaar vertelt me dat ik om moet rijden via Lytton en Highway 12. Op mijn vraag hoever dat om is, haalt hij zijn schouders op, ongeveer een uur...
Dat betekent dat de 260 km van vandaag ver overschreden gaan worden. Ik kan ook doorrijden door de canyon maar blijf bij mijn eerste keus. Bij Lytton draai ik dus Highway 12 op, meer een bergweg dan een Highway, maar het uitzicht is al schitterend. Als ik uiteindelijk aan de andere kant van Lillooet uitkom, bij het begin (of eind) van de afzetting, staat de teller 80 km verder en de klok anderhalf uur. Even een straatje om!
Op zich maakt het allemaal niet zo veel uit, maar het betrekt wat en de wolken hangen al laag in de bergen.
De Duffey Lake Road!
Ik rijd dwars door de Coastmountains over de verkeersarme bergweg. 104 km lang de mooiste panorama's! De weg is gelukkig nog sneeuwvrij en het levert ondanks het af en toe miezerige weer, prachtige plaatjes op. Christel blijft foto's nemen en ik heb nog nooit zo vaak op foto's gestaan.
Bij de Cayoosh bridge klauteren we even op de brug van boomstammen.
Bij Duffey Lake is het net even droog en zonnig en rust ik even uit op de boomstammen in het water. Een foto van het prachtige meer lukt niet vanwege de al laaghangende zon. Zes jaar geleden heb ik hier toen een van de mooiste foto's van die reis gemaakt dus niet getreurd.
Verder gaat het door deze onwaarschijnlijk mooie natuur. Haarspeldbocht na haarspeldbocht naar beneden het dal in naar Pemberton, het eindstation van vandaag. 366 km op de dagteller. Morgen nog een kleine 200 km naar 'huis'.



  • 05 Oktober 2016 - 08:42

    Margreet:

    Ilonka wat een prachtige tocht hebt je gemaakt, geniet nog van al het moois.

  • 05 Oktober 2016 - 09:32

    Willlem:

    op foto 13 zie ik wel een rooie indiaan maar geen zon bij duffey lake road

  • 05 Oktober 2016 - 11:00

    Thea:

    wat een belevenis Ilonka. Schitterend. Xx

  • 05 Oktober 2016 - 12:43

    Marjon :

    Alweer prachtig! Bijna aan het einde van je rondreis. Wat een belevenis. Geniet nog van een paar heerlijke weken.

  • 06 Oktober 2016 - 16:22

    Edwin En Rees:

    He lieverd, ff alles weer bijgelezen. Je schrijft net als een boek, leest zeer prettig. Nou tis wel een trip geworden he, zon, sneeuw, beren, cowboy George en je lieve nichtje! Ontzettend leuk dat je datgene hebt gedaan wat je graag wilde, super! Wij hebben hier nog geen sneeuw maar tis wel wat kouder geworden, dus als je thuiskomt, hou je vest maar aan. Zie je snel, dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilonka

Actief sinds 06 Juli 2016
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 18714

Voorgaande reizen:

14 April 2023 - 16 Mei 2023

Back again, making new memories

22 September 2018 - 13 Oktober 2018

Indian summer

10 September 2016 - 15 Oktober 2016

Beautiful British Columbia

26 September 2015 - 17 Oktober 2015

Family trip

08 Juni 2013 - 25 Juni 2013

Surprise Reis

23 September 2010 - 11 Oktober 2010

Fifty years and counting

Landen bezocht: