Sea to Sky Highway - Reisverslag uit Langley, Canada van Ilonka Segerius - WaarBenJij.nu Sea to Sky Highway - Reisverslag uit Langley, Canada van Ilonka Segerius - WaarBenJij.nu

Sea to Sky Highway

Blijf op de hoogte en volg Ilonka

05 Oktober 2016 | Canada, Langley

Woensdagmorgen rijd ik door ski-oord Pemberton de Sea-to-Sky Highway op. Het laatste stuk van deze indrukwekkende reis door British Columbia, met heel veel hoogte punten maar zeker ook een paar moeilijke momenten.
De Sea-to-Sky Highway brengt ons door Whistler, bekend van de Olympische Winterspelen van 2010, maar het mondaine ski-oord is zo commercieel opgezet. Het past helemaal niet in mijn beeld van deze prachtige reis door dit onbegrensde land. Veel dure auto's, alle mogelijke dure winkels en zelfs de MacDonalds heeft een luxe uitvoering. Hoe anders dan het basic leven in het hoge noorden waar ik geweest ben. De omgeving is prachtig, langs het meer is een soort van boulevard aangelegd en het eerste wat opvalt is het aantal Mountainbikers. De skilift naar boven haast onbetaalbaar en omdat het nog wat mistig is besluit ik door te rijden. Bij de Brandywine Falls parkeer ik de auto en lopen we de korte trail (over de treinrails) naar de Falls. De zon schijnt ondertussen volop en het uitzicht is fantastisch. Maar hier in het westen zijn veel toeristen, dus wachten we geduldig op de mogelijkheid voor een foto.
Hierna rijdt ik door naar Squamish, het mooie indianenreservaat aan het einde van de Howe Sound, de meest zuidelijke fjord van Noord-Amerika. De houtindustrie is hier de belangrijkste economische factor en op het water liggen enorme "boomstamtapijten" aangevoerd door de enorme logging trucks uit de bergen.
Ik ben hier al vaker geweest en betrap me erop bijna dezelfde foto's als andere jaren te maken.
De Shannon Falls storten vlak langs de weg omlaag.
Bij de Brittania Mine stoppen we even voor een bezoek aan een van de native-shops vol mineralen. De rondrit door de mijn heb ik al gedaan toen ik 15 was en al is dat even geleden, ik hoef die donkere en koude mijn niet in.
Hierna rijd ik door, de stad tegemoet. Het wordt drukker en drukker en ik moet gewoon even wennen aan de hoeveelheid verkeer om me heen. Heel wat anders als de afgelopen 17 dagen het geval was op de meestal eenzame Highway's.
Uiteindelijk rijdt ik Langley in lower-Vancouver in, en ben ik 3735 km verder. Trots op mezelf dat ik dit toch maar gedaan heb. Een geweldige ervaring rijker. Blij dat Christel me gezelschap heeft gehouden. Moe, maar vooral voldaan.
We laden de auto uit. Buddy en Jackie zijn blij ons weer te zien. Opa Bart en oma Miek komen ook langs. Ik vertel wat er in het hoge noorden allemaal gebeurd is, laat foto's zien en er is ontlading.

Ik installeer me in het basement en doe, hoe huiselijk, de was.
Ik ben te moe voor de hottub, maar dat komt morgen wel goed.
Nu vooral even uitrusten en slapen zonder wekker!

  • 06 Oktober 2016 - 18:44

    Joan:

    Nou war een trip. Morgen lekker in de tub en nagenieten. Indrukwekkend hoor en je hebt t gered☺geweldig!

  • 06 Oktober 2016 - 19:25

    Wouter:

    Niet normaal wat een reis. En wat schrijf je leuk! Maar kom nu maar weer gewoon terug naar de waternet academie;) X

  • 07 Oktober 2016 - 11:39

    Margreet:


    Een prachtige trip hebt je gehad en leuk dat wij mee konden genieten van je avonturen .Lekker als nog op je in laten werken de komende week want voor je het weet sta je weer op Schiphol.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilonka

Actief sinds 06 Juli 2016
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 18682

Voorgaande reizen:

14 April 2023 - 16 Mei 2023

Back again, making new memories

22 September 2018 - 13 Oktober 2018

Indian summer

10 September 2016 - 15 Oktober 2016

Beautiful British Columbia

26 September 2015 - 17 Oktober 2015

Family trip

08 Juni 2013 - 25 Juni 2013

Surprise Reis

23 September 2010 - 11 Oktober 2010

Fifty years and counting

Landen bezocht: