Peace Arch - Reisverslag uit Surrey, Canada van Ilonka Segerius - WaarBenJij.nu Peace Arch - Reisverslag uit Surrey, Canada van Ilonka Segerius - WaarBenJij.nu

Peace Arch

Blijf op de hoogte en volg Ilonka

25 September 2018 | Canada, Surrey

Na een rustige zondag gaan we maandagmorgen naar het Peace Arch Provincial Park. Het is eigenlijk vlakbij maar toch ben ik hier voor het laatst in 1986 geweest.

De Peace Arch is een groot wit monument dat precies

op de 49e breedtegraad noord staat, die ter plaatse de grens vormt tussen Canada en de Verenigde Staten van Amerika. Het is een 20,5 meter hoge bouwwerk uit 1921 ter herinnering aan de vrede tussen beide landen. Op het gebouw staan de vlaggen van beide landen en twee inscripties. Aan de Amerikaanse zijde staat "Children of a common mother" en aan de Canadese zijde staat "Brethren dwelling together in unity".

Het monument stelt een poort voor. Binnen de poort staat een hek dat niet dicht kan. Daarbij staat de inscriptie: "May these gates never be closed."

Het staat midden in het park wat aan de Canadese zijde wordt gesierd door een enorme Canadese vlag in bloemen. Het Is een klein, maar prachtig park en uniek door de beplanting. Jammer is dat het wordt ontsierd door de lange rij auto’s voor de grenspost. Het gras bij het monument is drassig en mijn witte gympen zijn na afloop niet wit meer maar kunnen rechtstreeks in de wasmachine.

Voor de mooiste foto's moeten we wachten tot de buslading altijd aanwezige japanners weg zijn. Ala we een stukje wandelen loopt er een kleine zwarte rat voor onze voeten als we het pad volgen. Het blijft rustig zitten eten van de planten, pas als we het met een stok duwen gaat ie het struikgewas in....

We wandelen wat rond en na afloop maken we nog een ritje over de Marine Drive in White Rock. Het is eb maar het water staat zo laag dat zelfs de pier helemaal droog staat, zo laag heb ik het in al die jaren nog nooit gezien.

Later in de middag geniet ik van de zon op het sundeck.

We eten een door opa Bart vers gevangen zalm. Ik waag me niet aan het schoonmaken maar als ie uit de oven komt, eet ik graag mee.

Verse maïskolven die we langs de weg gescoord hebben bij een kraampje voor 2 dollar, een zak vol.

ik ben moe en heb toch een kleine beetje last van het tijdverschil en na een klein half uur in de hottub rol ik mijn bed in.

Dinsdagmorgen ga ik met Jackie naar het medisch centrum in Aldergrove, waar zij een afspraak heeft voor een scan. Het gaat toch allemaal net even anders als bij ons.

We drinken koffie bij Jackies moeder in de pawn-shop en daarna gaan we nog even naar Cosco, een soort Makro, maar dan nogmaals zo groot. Ik vergaap me aan de enorme hoeveelheden food, electronica, kleding etc... hier koop je niet 1 of een tray van 6 flessen cola of water, 40 stuks is het minimum.

En zelfs de bolchrysant die ik voor Jackie koop is enorm.

Later geniet ik weer van de zon op het sundeck. Wat een prachtig weer!


  • 26 September 2018 - 02:37

    Hassan:

    Hoi Mop,

    ik zie het je bent lekker aan het genieten,, neem het er lekker van groetjes Hassan

  • 26 September 2018 - 06:38

    Thea:

    Genieten!
    Liefs Thea

  • 26 September 2018 - 16:57

    Els En Je Vader:

    Leuk hoor zo'n reisverslag van je weer te ontvangen met mooie foto's geniet er maar lekker van liefs van ons

  • 26 September 2018 - 20:47

    Famona Smink:

    He lieverd
    Heerlijk om weer mee te genieten betrapte me zelf vanmorgen erop dat ik dacht even kijken of ilonka nog wat geschreven heeft en ja hoor dus bakkie gezet en even gezellig je blog gelezen meis wat maak je weer allemaal mee geniet met volle teugen en we genieten met je mee
    Liefs ramona

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilonka

Actief sinds 06 Juli 2016
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 18797

Voorgaande reizen:

14 April 2023 - 16 Mei 2023

Back again, making new memories

22 September 2018 - 13 Oktober 2018

Indian summer

10 September 2016 - 15 Oktober 2016

Beautiful British Columbia

26 September 2015 - 17 Oktober 2015

Family trip

08 Juni 2013 - 25 Juni 2013

Surprise Reis

23 September 2010 - 11 Oktober 2010

Fifty years and counting

Landen bezocht: